Publicatielijst

Publicatielijst
2016

Communicatie is een vak, 60 specialismen op een rij. Adfogroep Amsterdam
Strategic Communication Frame | Embracing Agile Strategy Development. In Sarah Hall (ed.) FuturePRoof Two www.futureproofingcomms.co.uk CommTalks. Futurecheck voor de toekomstbewuste communicatieprofessional. Adfogroep Amsterdam

2015

Communicatie NU #2, grootboek van het Communicatievak. Amsterdam: Adfogroep
Accountability. Communicatie Magazine, Oktober.
Reflective Communication Scrum, recipe for accountability. The Hague, Eleven.
Agile Public Relations Planning: the Reflective Communication Scrum, (41)Public Relations Review, pp. 187-194.
Agile Working, in: Sarah Hall (ed.). FuturePRoof. www.futureproofingcomms.co.uk

2014

Het Strategisch Communicatie Frame, praktische methode voor strategieontwikkeling, samen met Frank Körver
Met een goede strategie blijf je altijd aan de bal, column in het relatiemagazine van Yunga.
De 7 eigenschappen van een eigentijdse communicatieprofessional. Communicatie Magazine, november.

2013

Europe, Practice of Public Relations in, in: R.L. Heath (ed.). Encyclopaedia of Public Relations. Thousand Oaks: Sage, Second edition, in cooperation with Dejan Vercic.
Reflectieve Communicatie Scrum, Zó ben je accountable. Amsterdam: Adfogroep.
Return on Investment, in: Cathelijne Janssen. Accountability. Alphen a/d Rijn: Kluwer.
Het nieuwe communiceren, in: David Kok (red.). Sociale gemeenten, de kracht van nieuwe media. Delft: Eburon, pp. 95-100.
Wie zijn reputatie op orde wil hebben, moet zijn ego inslikken, column in het relatiemagazine van Yunga.

2012

Communicatie NU, grootboek van het communicatievak. Amsterdam: Adformatiegroep.
Met het oog op communicatie. Reflecties op het communicatievak. Den Haag: Boom/Lemma.
Communication management in the Netherlands, trends and developments, and benchmark with the US. Journal of Communication Management, 16,2, pp.112-132, together with W.J.L. Elving, M. Goodman & C. Genest.
De communicatieprofessional klaar voor de toekomst?, Trendvizier, Amsterdam: SUG Capacity.

2011

Heeft de communicatieprofessional toevoegende waarde? In C.Janssen (red.). Accountability, pp.72-75. Alphen aan den Rijn: Kluwer (Communicatie Memo).
Is Corporate Communicatie oorzaak van huidige crisis?, (17) Communicatie, nr.12.
“Spinnen moet je overlaten aan de poes”: Wallage over overheidscommunicatie. (17) Communicatie, nr.9.
‘We doen alsof we alles onder controle hebben’, (17)Communicatie, nr.5.
Heeft de communicatieprofessional toevoegende waarde? In: Cathelijne Janssen. Accountability. Alphen a/d Rijn: Kluwer.

2010

Openheid klinkt mooi, leuk voor de zondag maar onwerkbaar op maandag, (16) Communicatie, nr.12

2008

Public Relations, an overview. In Wolfgang Donsbach (Ed.), Encyclopedia of Communication. Blackwell, together with R.L. Heath.
Strategic Corporate Communications: Lessons from European Companies, MIT Sloan Management Review, together with J. Cornelissen & T. van Bekkum.
Corporate Communications: a Practice-based Theoretical Conceptualization. In: Holger Sievert & Daniela Bell (eds.), Communication and Leadership in the 21st Century, pp.35-65. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung, together with J. Cornelissen & T. van Bekkum.
Public Relations Metrics: Measurement and Evaluation – an Overview. In: Ruler, Betteke van, Tkalac, Ana, and Vercic, Dejan (eds.) (2008). Public Relations Metrics: Research and Evaluation, pp.1-18. New York/London: Routledge, together with Ana Tkalac & Dejan Vercic.
Public Relations Research. European and International Perspectives and Innovations. Wiesbaden: VS Verlag für Socialwissenschaften, together with Ansgar Zerfass & Krisnamurthi Sriramesh.
Introduction. In: A. Zerfass, B. Van Ruler & K. Sriramesh (eds.). Public Relations Research. European and International Perspectives and Innovations, pp.9-16. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, together with Ansgar Zerfass & Krisnamurthi Sriramesh.
Communication Management in Europe – Challenges and Opportunities. In: A. Zerfass, B. Van Ruler & K. Sriramesh (eds.). Public Relations Research. European and International Perspectives and Innovations, pp.313-324. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, together with Dejan Vercic.
Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts. New York: Erlbaum, together with Oyvind Ihlen & Magnus Frederikson.
Applying Social Theory to Public Relations. In: Ihlen, Oyvind, Ruler, Betteke van, & Frederikson, Magnus (Eds.). Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts, pp. 1-20. New York: Erlbaum together with Oyvind Ihlen & Magnus Frederikson.

2007

Corporate Communications and Corporate Reputation: understanding how (best) practices make a difference, book chapter in T. Delaware Handbook, together with Tibor van Bekkum & Joep P. Cornelissen.
How Public Relations Works, Public Relations Review guest editors special issue Summer 2007, together with Oyvind Ihlen.
How Public Relations Works, (33) Public Relations Review 33, pp.243-248 (introduction special issue), together with Oyvind Ihlen.
Defining Strategic Communication, International Journal of Strategic Communication, 1(1), pp.3-35, together with Kirk Hallahan, Derina Holtzhausen, Dejan Vercic & Krishnamurthy Sriramesh.
Public Relations in the Future in: Mehdi Bagherian and Dr. Motamednejhad (Eds.), International PR, pp.18-37. Teheran: Kargozar publications, together with Dejan Vercic.
Communication in the Public Sector: Consequences for public communication about policy intentions, Government Information Quarterly, 24, pp.326-337, together with G. Boeckaert & D. Gelders.
Communication in Public Relations: The Achilles Heel of Quality Public Relations, (7) Sphera Publica, 1, pp.111-140.
European Communication Monitor. Leipzig: University of Leipzig, together with Ansgar Zerfass & Dejan Vercic (first edition of the monitor).
De communicatieprofessional als boodschappenjongen, in Vera de Witte & Guido Rijnja (Red.). De kracht van de boodschap, pp. 17-25. Alphen a/d Rijn: Kluwer.
Communicatiemanagement in de publieke sector: Implicaties voor communicatie over beleidsintenties door de overheid, 35 Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr.1, pp. 23-36, samen met Dave Gelders & Geert Bouchaert.
Carrière in Communicatie (geheel vernieuwde uitgave). Amsterdam: Boom, samen met Wim Elving.

2006

Corporate Communications: a Practice-based Theoretical Conceptualization,(9) Corporate Reputation Review nr.2, pp.114-134, samen met Joep Cornelissen & Tibor van Bekkum.
Why people watch TV? In: Jaap Willems & Winfried Göpfert (eds.). Science and the power of TV, pp.159-168. Amsterdam: VU University Press, together with Jaap Willems.
Trends in Public Relations and Communication Management Research. A comparison between Germany and The Netherlands, (10) Journal of Communication Managementnr.1, pp.18-26, together with Juliana Raupp.
Public Relations and Communication Management in Europe: Challenges and Opportunities, (8)Communicacao e Sociedade, pp.179-192, together with Dejan Vercic.
European Approaches to Communication Management, Your Critics are your Best Friends, (1)Communication Director, nr.1, 53-57
A Sociological Magnifying Glass on Public Relations, ICA Newsletter, March, together with Oyvind Ihlen.
The Role of Public Relations Education and Research in Building Public Trust, a commentary, Portraits (Digital Newsletter Public Relations Students Portugal), January.
Trendonderzoek Communicatieberoepspraktijk 2005-2006, Den Haag: Logeion (digitale uitgave), samen met Wim Elving.
Corporate Communicatie in de beroepspraktijk, (12)Merk en Reputatie, nr.4, pp.28-32, samen met Tibor van Bekkum & Joep Cornelissen.

2005

Organizations, Communications and Management. In: Peggy Bronn (ed.). Corporate Communication. A Strategic Approach to Building Reputation. Oslo: Gyldendahl Akademisk Norsk Forlag, together with Carl Bronn & Dejan Vercic.
Reflective Communication Management, Future Ways for Public Relations Research. In: Pamela J. Kalbfleisch (ed.). Communication Yearbook Vol.29, pp. 239-274. Mahwah, NJ: Erlbaum, together with Dejan Vercic.
Public Relations: Practitioners Are From Venus, Scholars Are From Mars, (31)Public Relations Review, nr.2, pp.159-173.
Organisaties, media en openbaarheid: ménage à trois, (33) Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr.1, pp.72-83.
Communicatiemanagement in communicatiewetenschappelijk perspectief. Amsterdam, Boom, samen met Wim Elving, Bart van den Hooff, Edith Smit & Piet Verhoeven.
Perspectieven op communicatiemanagement. In: Betteke van Ruler, Wim Elving, Bart van den Hooff, Pieter Verhoeven en Edith Smit (red.). Communicatiemanagement, pp.18-32. Amsterdam: Boom.
Openheid en openbaarheid in organisaties. In: M. Drenthen, J. Willems & H. Zwart (red.). Ethiek van de wetenschapscommmunicatie, mag je alle kennis communiceren?, pp. 86-100. Amsterdam: Boom.
De Geest van de Jurist. In: Liber Amicorum voor Fred Volmer, ter gelegenheid van zijn afscheid van de RVD, 1 juni 2005.
Wat is goede bedrijfsjournalistiek? Den Haag: Beroepsvereniging voor Communicatie (nu Logeion).
Eerlijk en in duidelijke taal, Dialoog (Digitaal nieuwsmagazine Beroepsvereniging voor Communicatie), 15.10.05.
De nieuwe beroepsvereniging, Dialoog (Digitaal nieuwsmagazine Beroepsvereniging voor Communicatie), 15.6.05.
Leuk voor aan de muur, Dialoog (digitaal nieuwsmagazine Beroepsvereniging voor Communicatie), 15.2.05.

2004

A First Look for Parameters of Public Relations in Europe, (16)Journal of Public Relations Research, nr. 1, pp.35-64, together with Dejan Vercic, Bertil Flodin & Gerhard Bütschi.
The Communication Grid, introduction of a model of basic communication strategies in public relations practice, (30)Public Relations Review, nr.2, pp. 123-143.
Public Relations across Europe: a developing research field. In: Juliana Raupp & Joachim Klewes (Hrgs.). Quo Vadis Public Relations?, pp.238-250. Wiesbaden : Verlag für Sozial Wissenschaften, together with Dejan Vercic.
Public Relations and Communication management in Europe. A nation-by-nation introduction to public relations theory and practice. Berlin/New York: Mouton De Gruyter, together with Dejan Vercic.
Overview of public relations and communication management in Europe. In: Ruler, Betteke van & Vercic, Dejan (eds.). Public Relations in Europe. A nation-by-nation introduction to public relations theory and practice, pp. 1-12.Berlin/New York: Mouton De Gruyter, together with Dejan Vercic.
Public Relations in Europe, the Dutch case. In: Ruler, Betteke van & Vercic, Dejan (eds.). Public Relations and Communication Management in Europe. A nation-by-nation introduction to public relations theory and practice, pp. 261-276. Berlin/New York: Mouton De Gruyter.
Co-creation of meaning theory, in: R.L. Heath (ed.). Encyclopaedia of Public Relations, pp. 135-138. Thousand Oaks: Sage.
Enlightenment and Mondernity, in: R.L. Heath (ed.). Encyclopaedia of Public Relations, pp. 283-285. Thousand Oaks: Sage.
Constructionism theory, in: R.L. Heath (ed.). Encyclopaedia of Public Relations, pp. 184-186. Thousand Oaks: Sage.
Europe, Practice of Public Relations in, in: R.L. Heath (ed.). Encyclopaedia of Public Relations, pp.297-301. Thousand Oaks: Sage, together with Dejan Vercic.
Communicatiebarrières tussen biologen en journalisten: Maatschappelijke betrokkenheid als verklarende factor, (32) Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr.4, 388-401, samen met Jaap Willems & Neil van der Veer.
Interactiviteit in de communicatiewetenschap. In: C. Hamelink & J. Willems (red.). Interactieve wetenschapscommunicatie, pp. 21-33. Bussum: Coutinho.
Frame doctoring: het strategisch gebruik van frames in storytelling. In: Guido Rijnja & Ron van der Jagt (red.). Storytelling: de kracht van verhalen in communicatie, pp. 39-46. Alphen aan den Rijn: Kluwer.
De professional in het pr- en communicatievak. In: B. de Vries e.a. (red.) Public Relations, Beleid, Organisatie en Uitvoering, pp.129-140. Alphen aan den Rijn: Samsom.
Communicatie, basisbegrippen. In: Rob van Es (red.). Communicatie en Ethiek, organisaties en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, pp.59-70. Amsterdam: Boom.
Communicatiemanagement, speelvelden en beleid. In: Rob van Es (red.). Communicatie en Ethiek, organisaties en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, pp. 71-82. Amsterdam: Boom.
Organisaties, media en openbaarheid: ménage à trois. Amsterdam: Vossiuspers (oratie).
Storytelling: oude wijn in nieuwe zakken, (16) Comma, nr.12, p.21.
Wetenschapscommunicatie als bijsturing van de maatschappelijke werkelijkheidsconstructie. Of: het modieuze gebruik van interactie en dialoog. In: Jaarverslag Stichting Weten 2003. Amsterdam: Stichting Weten
Journalisten kunnen niet tellen, de Volkskrant 15.05.04, samen met Joan Smithuis
Even afrekenen, Dialoog, (digitaal nieuwsmagazine Beroepsvereniging voor Communicatie, nu Logeion), 01.11.04.
De boardroom editor, Dialoog, (digitaal nieuwsmagazine Beroepsvereniging voor Communicatie),13.04.04.

2003

Barriers for Communication Management at the Executive Suite, (29)Public Relations Review , nr.2, pp. 145-158, samen met Rob de Lange.
21st Century Communication Management – the People, the Organization. In: Peggy Bronn & Roberta Wiig (eds.). Corporate Communication. A Strategic Approach to Building Reputation, p.277-294. Oslo: Gyldendahl Akademisk Norsk Forlag, samen met Dejan Vercic.
Public Relations in the polder: the case of the Netherlands. In: K. Sriramesh & D. Vercic (eds.). The global Public Relations Handbook, Theory, Research, and Practice, pp. 222-243. Hillsdale: Erlbaum .
The influence of the corporate identity structure on the organization of communication, (7) Journal of Communication Management, nr.3, pp.197-208, samen met Frank Körver.
Perspectivitas européias das relacoes públicas [Issues of Public Relations in Europe], (24)Comunicacao & Sociedade, nr.39, pp.155-172, together with Dejan Vercic.
Communicatiemanagement: van kwantiteit naar kwaliteit, de ontwikkeling van een professionaliseringsmodel (31) Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr. 3, pp.245-261.
Co-oriëntatie en symmetrie: wat heeft een communicatiemanager eraan? In: Desiree van Osch. Een speurtocht in het werk van de Amerikaanse communicatiewetenschapper Grunig naar het begrip symmetrisch communiceren, pp. 60-65. Alphen aan den Rijn: Kluwer.
Communicatiemanagement: van kwantiteit naar kwaliteit. Over professionalisering van het management van organisationele communicatie. Enschede: Universiteit Twente (oratie).
Wie zijn de survivors in het vak?, Dialoog, (digitaal nieuwsmagazine Beroepsvereniging voor Communicatie, 16.12.03).
De integriteit van Heineken, (9) Communicatie , nr. 11, p. 26.
Valt communicatie niet te managen? Een reactie op het interview met Cees van Woerkum, (15) Comma, oktober, p. 3.
Geen vak? Dialoog, 16 september 2003 (digitaal nieuwsmagazine voor leden Beroepsvereniging voor Communicatie).
Communicatie: kritieke succesfactor is sluitpost, ReVUe, nr.1, pp. 35-36 (alumniblad Vrije Universiteit).
Dialoogregels, Interne Communicatie, nr. 4, pp.
Onderzoek onder portefeuillehouders: beperkte visie op rol van communicatie, (15) Comma, februarinummer, pp. 11-14, samen met Michael Boot.

2002

The Management of Corporate Communication in the Netherlands, in: A. Schorr, B. Campbell & M. Schenk (eds.). Communication Research and Media Science in Europe. Perspectives for Research and Academic Training in Europe’s Changing Media Reality, pp.389-407. Berlin: DeGruyter, ISBN3-11-017216, samen met Rob de Lange.
Refleksivni Komunikacijski Menedsment, (39) Teorija in Praksa, nr. 5, pp. 739-754, together with Dejan Vercic.
21st Century Communication Management – the People, the Organization, in: Peggy Bronn & Roberta Wiig (eds.). Corporate Communication. A Strategic Approach to Building Reputation. Oslo: Gyldendahl Akademisk Norsk Forlag, pp. 277-294, together with Dejan Vercic.
The Bled Manifesto on Public Relations. Ljubljana: Pristop Communications, together with Dejan Vercic.
Dutch Communication Management Community establishes an Education Network, European Public Relations Network, nr, 4 (Journal of Euprera).
Communicatiemanagement bij de overheid, toegerust voor de aanbevelingen van Wallage? (30) Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr.4, pp. 370-385, samen met Rob de Lange.
Overheidscommunicatie: de burger als medesubject en handelende partij, (30) Tijdschrift voor Communicatiewetnschap, nr. 4, pp. 274-278, samen met Erwin Seydel & Otto Scholten.
Interne communicatie en de profielen in het communicatiemanagement, Handboek Interne Communicatie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, aflevering april 2002, pp. A.6.1.3-26, 2002.
Biologen en journalisten. Een onderzoek onder Nederlandse biologen naar communicatiebarrières. Twente/Amsterdam: Newcom Research & Consultancy/Vrije Universiteit Amsterdam, saem met Jaap Willems, Linda Hartman & Neil van der Veer
Opleiding journalistiek hoort aan de universiteit, in: Rianne Lindhout en Jaap Willems (red.). Wetenschapsjournalistiek. Amsterdam: Dienst Communicatie VU.
Terug naar de almachtige zender: Het MPC model van Beljon nader beschouwd, (14), Comma, nr. 1, p. 3.
Een vak voor Jan en Alleman, (8) Communicatie, nr. 5, pp. 32-34.
De vier C’s van een succesvolle afdeling communicatie, (11) InterCom, juni, p.10 (intern nieuwsorgaan van de gemeente Rotterdam over en voor de communicatiemedewerkers van de stad).
Kunnen we niet, willen we niet, durven we niet? (12) Bionieuws, nr. 7, 13 april 2002, p.10, saem met Jaap Willems.

2001

Public Relations in Europe. A kaleidoscope picture, (6) Journal of Communication Management, nr.2, pp.166-175, together with Gerhard Bütschi, Bertil Flodin & Dejan Vercic.
Vercic, Dejan, Ruler, Betteke van, Flodin, Bertil & Bütschi, Gerhard (2001). On the Definition of Public Relations: a European View, (27) Public Relations Review, nr.4, pp. 373-387, together with Gerhard Bütschi, Bertil Flodin & Dejan Vercic.
Komunikacijski menedzment pod drobnogledom: Nizozemska,(38) Theorija in praksa, no. 4, pp.693-712 (ISSN 0040 3598, refereed in Political Science Abstracts, Sociological Abstracts, Cobiss, IBZ, International Bibliography of Periodical Literature).
Management of Reputation and Public Trust, Marketing & Logistics Internet Register, www.mcbup.com/Research_Registers/mkt.asp.
Public Relations Education in Europe, Frontline, the Global Public Relations Quarterly, newsletter of the International Public Relations Association, IPRA, nr. 6, pp.14-17, together with Dejan Vercic.
Public Relations, a multi-dimensional concept, (3) Newsletter of the European Public Relations Education and Research Association, nr.1, pp.20-23j together with Gerhard Bütschi, Bertil Flodin & Dejan Vercic.
Communication Management: a new approach, Communication World, p.6-7 (Magazine of IABC),together with Dejan Vercic.
Shifting meanings in a blue-collar workplace, een plaatsbepaling, (7) Strategische Bedrijfscommunicatie, nr. 2, pp.24-26.
Het Communicatiekruispunt in de praktijk. Verslag van een experiment, www.communicatie.com.
Ruler, Betteke van (2001). Voors en tegens van het Communicatiekruispunt, (6) Dialoog, 5/6, pp. 14-15.
Groot Europees onderzoek voor afbakening vakgebied, Nieuwbrief Van der Hilst Communicatie, nr. 1.
Een BOK is zo geschoten, (6) Dialoog, nr 1/2, 2001, pp. 8-9.
Communicator, Manager, Adviseur, (7) Communicatie, nr. 2, pp. 34-37.
Communicatiemanagement, multi-dimensionaal concept, (13) Comma, nr. 4, pp.3-6
The Father of Spin, (7) Communicatie, nr.4.
Doorleefd, integer, open. Maatschappelijk verantwoord communicatiebeleid, (7) Communicatie, nr. 6 pp. 30-32, samen met Wim Dubbink.

2000

Communication Management in the Netherlands, (26) Public Relations Review, Vol.4, pp 403-423.
The Communication Grid, a situational model of communication management strategies. In: E. Denig & A. Weisink (eds.) Challenges in Communication, State of the Art & Future Trends, IPRA Gold Paper No 13, special edition for the Public Relations World Congress 2000, Chicago, Illinois, USA – October 22-25, 2000.
The European Public Relations Body of Knowledge (EBOK) project. In: Barbara Baerns and Juliana Raupp (Eds.). Transnational Communication in Europe, pp.359-364. Berlin: Vistas, together with Gerhard Bütschi, Bertil Flodin & Dejan Vercic.
The Delphi Research Report. Ghent: CERP Education & Research, together with Gerhard Bütschi, Bertil Flodin & Dejan Vercic.
Bibliography on Public Relations in the Netherlands, 1990-2000, www.euprera.org, together with Henk Boer & Nico Jong.
Monitor communicatiemanagement en –advies 1999: hoe beleidsmatig is de Nederlandse bedrijfscommunicatie? (28) Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr. 2, pp.103-124, samen met Rob de Lange.
Het profiel van de IC-manager, pp.237-258. In O. Scholten (red.). Het beste uit Handboek Interne Communicatie, pp.237-258. Deventer: Samsom, samen met Rob de Lange.
Het Communicatiekruispunt, een situationeel model van strategieën voor communicatiemanagement. In: A. Denig & E. Weisink (red.). Uitdagingen voor communicatie. Actualiteit & toekomst in Nederland en Europa. Den Haag: Beroepsvereniging voor Communicatie, pp.103-117.
Carrière in communicatie. Amsterdam: Boom
Gelezen, IBO Om(trend), nr.1 (boekbespreking)
Baas op eigen Buis, (7) Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie en Samenleving, nr.1
De ratrace in de wetenschap, (7) Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie en Samenleving, nr. 2
Het Communicatiekruispunt: vier basisstrategieën voor modern communicatiemanagement in een situationeel model, (11) The Journal of SOAP, nr. 1

1999

Dialoque as method. Driebergen: Kerk en Wereld (special issues brochure, 13 pages).
Monitor Communicatiemanagement en -advies 1999. ‘s-Gravenhage: Beroepsvereniging voor Communicatie (onderzoeksrapport), samen met Rob de Lange.
Body of Knowledge, een zoektocht naar vorm, inhoud en organisatie. ‘s-Gravenhage: Beroepsvereniging voor Communicatie (onderzoeksrapport), samen met Paula Zweekhorst & Otto Scholten.
Monitor communicatiemanagement. Communicatie publieke en private sector vergeleken, (11) Comma, nr.1-2, pp. 2-5, samen met Rob de Lange.
De bakens van het vak, (5) Communicatie, nr. 9.
Europese Body of Knowledge in de maak (4), Dialoog, nr.35, pp.5-7
Kennismanagement om te overleven, (11) Comma, nr.3, pp.5-8.
Europese Body of Knowledge, (5) Communicatie, nr.7/8.
Als jij weet wat ik weet, zou je hetzelfde denken? (10) The Journal of Soap, nr. 2, pp.18-19.
Communicatie als ornament, als managementinstrument of als strategisch instrument: drie visies in theorie en praktijk, (10) The journal of Soap, nr.3
Doodgeboren kindje, (5) Communicatie, nr.1
De ‘echte’ communicatieafdeling, (1) Respons, nr.1 (blad van de landelijke vereniging van communicatiestudenten LACOS)
Communicatie als beroep, nieuwsbrief van het netwerk van communicatiemanagers, d’Associatie, voorjaar 1999
Mediamanagers geven met blijdschap kennis, (6) Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie & Samenleving, nr. 1
De lerende organisatie, (6) Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie & Samenleving, nr. 2
Hoezo, leren van elkaar, (6) Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie & Samenleving, nr. 3
Gemengde gevoelens, (6) Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie & Samenleving, nr. 4
Jaarboek Onderzoek Communicatiemanagement 1999. Deventer: Samsom (wetenschappelijke bundel), samen met P.J.M.C. Schellens, O. Scholten, D.F.J. Vloeberghs & C.M.J. van Woerkum.

1998

Rol en functie van onderzoek naar effectiviteit in communicatiemanagement. In: V.Damoiseaux & A.A. van Ruler, m.m.v. A.Weisink (red.). Effectiviteit in het communicatiemanagement. Een zoektocht naar criteria voor succes, pp. 13-20. Deventer: Samsom, samen met V.Damoiseaux.
Communicatiemanagement doorgelicht, (26) Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr. 4, pp. 321-340.
Nieuw plan voor communicatieonderwijs. In: H.M. Loerakker & G.W. Rijna (red.). De overheid communiceert! Jaarboek Overheidscommunicatie 1998, ‘s-Gravenhage: SDU.
Strategisch management van communicatie. Introductie van het Communicatiekruispunt. Deventer: Samsom (deel 1 reeks Standpunt Communicatie).
De dialoog als methode. Driebergen: Kerk en Wereld (special issue brochure).
Communicatiebranche onder de loep. Het grote communicatie-onderzoek, (4) Communicatie, nr.12, pp. 15-21, samen met Rob de Lange.
Gouden tijden voor het communicatievak! (3) Dialoog, nr.1/2.
Groepsnormen in het communicatievak (4) Communicatie, nr.1 (column).
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, (6) Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie & Samenleving, nr.5.
Wie is klaar voor de lerende organisatie?, (4), Communicatie, nr.9 (column).
Effectiviteit in het communicatiemanagement. Een zoektocht naar criteria voor succes. Deventer: Samsom, samen met V. Damoiseaux & A. Weisink.
Communicatie in de context van de veranderende organisatie, (26) Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, nr.4 (speciale redactie voor deze uitgave), samen met W.Elving, G. Fauconnier & E. Seydel.

1997

Communication: magical mystery or scientific concept? Professional views of public relations practitioners in the Netherlands. In: D.Moss, T.MacManus & D.Vercic (eds.). Public relations research: an international perspective. London: International Thomson Business Press, pp. 247-263.
Van ornament naar instrument, de behoedzame groei van het communicatiemanagement. In: J.Bardoel & J. Bierhoff. Media in Nederland, pp.182-201. Groningen: Wolters Noordhoff.
De vervrouwelijking van het communicatiemanagement. Wordt het communicatiemanagement een vrouwenberoep?, in: F. Kleijn (red.). Jaarboek Onderzoek Communicatiemanagement 1997. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Over chirurgen en operatiezaalmanagers in het communicatievak. Redactievoering als chrirurgische taak, (3) Tekstblad.nr.1, pp.2-7.
De arbeidsmarkt van communicatiedeskundigen. In: Jaarboek Communiqué, studievereniging van de studierichting Toegepaste Communicatiewetenschap, Universiteit Twente.
Faamwaarde. Vijftig jaar public relations in Nederland. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, samen met Joan Hemels begeleid, geschreven door Eric Lagerwey.
Vrouwen in het communicatievak. (3) Communicatie, nr. 11.
Blair-play nu ook in Nederland? (3) Communicatie, nr.7/8.
Openbaar? (3) Communicatie, nr. 4.
A.D.E.A.G.: Als Door Een Adder Gebeten, (3) Communicatie, nr. 1.

1996

Journalism versus communication training strands. In: Jan Bierhoff & Mogens Schmidt (eds.). European Journalism Training in Transition, The inside view. Maastricht: European Journalism Centre.
Het profiel van de IC-manager. In: J.J.T.M. Jaspers ea (red.). Handboek Interne Communicatie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, pp.B6.1.1-26, samen met Rob de Lange.
Communicatiemanagement in Nederland. Een verkenning naar de visie van communicatiemanagers op de inhoud van hun beroep. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (proefschrift).
Communicatieberoepen in de praktijk. Een onderzoek naar de beroepenstructuur in de PR en Voorlichting. ‘s-Hertogenbosch: CIBB. (Onderzoeksverslag), samen met Ineke van Gaalen-Oordijk, Brigitte Hemming & Wolter de Vries.
Beroepsniveauprofielen. Een studie naar niveaus in de communicatieberoepspraktijk, uitgevoerd door B.Hemming, J.Jaspers, D.A.E.M. van der Laan-ter Heerd, F.A.J. Regtvoort, A.A. van Ruler, H.Strooij-Sterken, M.F. Vos, uitgegeven door Beroepsvereniging voor Communicatie.
Hoezo reputatiemanagement? (2) Communicatie, nr.1.
Ruler, Betteke van (1996). Zeven is een galgvol. Veertig jaar vakliteratuur levert zeven typen communicatiemanagers op. (2) Communicatie, nr.3.
De thermometer erin gestoken, over de reacties op mijn proefschrift, (8) Comma, nr.7/8.
WA voor communicatiespecialisten? (2) Communicatie, nr.4.
BombShell, (2) Communicatie, nr. 11.
Is dit nu klantgerichtheid?, (2) Communicatie, nr. 7/8.

1995

Corporate communication inclusief public relations, in: drs. E. Waarts ea (red.). NIMA Marketing Lexikon Begrippen en omschrijvingen. Groningen: Wolters-Noordhoff, samen met Cees van Riel.
De perceptie van journalisten en voorlichters van eigen en andermans beroep. Overpeinzingen over de relatie tussen voorlichting en journalistiek, in: VVO. Jaarboek Overheidscommunicatie 1995. 's-Gravenhage: VUGA. Public relations of de zorg voor het boodschapverkeer over de organisatie met betrekking tot de openbaarheid, in: Ed Hollander a.o. (Eds.). Communication Culture Community. Liber Amicorum James Stappers. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, samen met Paula Zweekhorst. Trendonderzoek Public Relations 1995. Utrecht: Werkgroep Massacommunicatie en Public Relations, Universiteit Utrecht en Faculteit Communicatie en Journalistiek, Hogeschool van Utrecht, samen met Rob de Lange. Goed pr-beleid is bedrijfskapitaal. (1) Communicatie, nr.1. Kwantiteit is geen probleem, nu de kwaliteit nog. Onderzoek onder 700 bedrijven schetst helder beeld communicatiebranche. (1) Communicatie, nr.1. Hoeveel blauw kan een mens verdragen? (1) Communicatie, nr.2. Here we go again?, (1) Communicatie, nr.12. PR: ieder voor zich en God voor ons allen? (1) Communicatie, nr.4. De core business van public relations en communicatiemanagement. (1) Communicatie, nr.4. The company behind the brand: das Fressen und die Moral, (1) Communicatie, nr.6. Kwestie van niveau, (1) Communicatie, nr.7/8. De emancipatie van communicatie, (1) Communicatie, nr.5.

1994

Communicatoren op de pijnbank. Werkvisie en werkwijze van voorlichtings- en pr-functionarissen, (22) Massacommunicatie, nr.4, pp.252-273, samen met James Stappers, Bart Nillesen & Wim Evers. Niet schieten op de journalist. In: J. Katus en A. van der Meiden (red.). Jaarboek Public Relations en Voorlichting. Bussum: Coutinho, pp. 127-132. Wat zeggen ze over public relations? In: J. Katus, B. van Ruler & A. Weisink (red.). Over Public Relations gesproken. Bussum: Coutinho, pp. 150-158 (Liber Amicorum Prof.dr. A. van der Meiden). Nieuw perspectief voor de opleidingen communicatie en journalistiek. Culemborg: Phaedon, samen met Piet Hagen & Harry Manders. Opgeleid voor lijdensweg?, (6) Comma, nr.4. Eigentijds pr-beleid stelt de samenleving centraal. In: Radar, Stand van zaken in de wetenschap. Haarlem: Aramith Uitgevers. De uitvoerder, de verkoper en de intermediair: drie ideaaltypen, PReV, nr.9 (verenigingsblad van NGPR). Basiscursus voorlichting. Een totaal gebrek aan degelijkheid. Boekbespreking in (11) Tijdschrift voor Gezondheidsvoorlichting, nr.5. Eigentijds pr-beleid stelt de samenleving centraal. In: Radar, Stand van zaken in de wetenschap. Haarlem: Aramith Uitgevers. De uitvoerder, de verkoper en de intermediair: drie ideaaltypen, PReV, nr.9 (verenigingsblad van NGPR). PR is voor mij...., Prospect, Uitgave van Bureau Van Rossum & partners, november 1994 (column).

1993

It takes two to tango, respons to prof.dr.dr.M. Rühl. European Public Relations Data Review, Edition nr.2, CERP Education. Onderzoek naar bedrijfjournalistiek in Nederland laat veel bedrijf en weinig journalistiek zien, (21) Massacommunicatie, nr.3, pp.214-231, samen met Rob de Lange. Voorlichting in Nederland, een overzicht. In: J.Willems & e.Woudstra (red.) Handboek wetenschaps- en technologie- voorlichting, pp. 40-55. Groningen: Wolters-Noordhoff. De jaarboeken public relations en voorlichting: In de winkel van Sinkel is alles te koop, (21) Massacommunicatie nr.1. Wordt communicatiemanagement een vrouwenberoep? In: J. Katus en A. van der Meiden (red.). Jaarboek public relations en voorlichting 1993. Muiderberg: Coutinho. Voorlichtingskunde, ontwikkelingen in theorie en praktijk, boekbespreking, (21) Massacommunicatie, nr.3. De communicatiemanager: dirigent of eerste violist? (5) Comma nr.4. Communicatie, echt iets voor meisjes?! (5) Comma nr.9 (column). Zin en onzin van gedragscodes. SVPRespons, nr.4 (verenigingsblad van de landelijke vereniging van communicatiestudenten).

1992

Management en bedrijfsjournalistiek, Culemborg: Phaedon (Cahier Journalistiek en communicatie nr. 3). De pr-beroepscode: leuk voor aan de muur. In: H.A.M. van Nies & J.C. Lievers (red.). Wie kiest voor wie? Voorlichting in het spanningsveld tussen beleid en cliënt. Leiden: Rijksuniversiteit Leiden, sectie Volwasseneneducatie en Voorlichting. Public relations met beleid. Muiderberg: Coutinho, samen met Martin Meulenberg. Bedrijfsjournalistiek is vooral promotie voor de bazen, (4) Comma, nr.4, samen met Rob de Lange. De voorlichter als adviseur, (4) Comma nr.5. Overheidsvoorlichting moet niet minder maar anders, PReV, nr.7/8. De boodschappenlijst van Grunig, Issue, nr.2 (Magazine van de School voor Journalistiek en Voorlichting te Utrecht). Voorlichter moet aanbieden èn ontvangen, Binnenlands Bestuur Management, nr.6. PR-onderwijs: veel is niet erg, als veel ook maar goed is, PReV, nr.11 (redactie van een special). Personeelsbladen, hobbyisme op bijna professioneel niveau, (4) Comma, nr.12, samen met Annelies Cuijpers.

1991

De spreker/docent als strateeg. In: Handboek Speech en presentatie, Samsom bedrijfsinformatie, (aanvulling mei 1991) Voorlopig leerplan opleiding voorlichting, School voor Journalistiek en Voorlichting, september 1991. Bedrijfsjournalistiek anno 1991 - rapport van een onderzoek; Utrecht/Amsterdam: School voor Journalistiek en Voorlichting en de Stichting Vakopleiding Bedrijfsjournalistiek (november 1991). Grenzen aan beïnvloeding door de overheid, (3) Comma, nr.9. Campagnes rijk vaak betuttelend, Volkskrant, 15.10.91. Bedrijfsjournalistiek in de jaren negentig, (4) Intercommunicatief, nr.7/8.

1989

Communicatie en massacommunicatie( 1989). In: Reader tbv NGPR-examen, ISW-opleidingen, Leiden. Communicatieleer. In: Reader tbv NGPR-examen, ISW-opleidingen, Leiden. Publieksreacties. In: Reader tbv NGPR-examen, ISW-opleidingen, Leiden. Voorlichting. In: Reader tbv NGPR-examen, ISW-opleidingen, Leiden. Storende factoren in het communicatieproces - ontvanger, hoort u mij? In: C. Timmer (eindred.) Vijf tellen na nu, een praktisch boekje voor de lokale omroep, NCRV/Kok, Kampen, z.j. De PR in? Met de LOI kom je er wel... (7) Freem, nr.2 (Instituut voor Massacommunicatie, KUN).